De markt is volop in beweging, elke dag lezen we wel nieuwsberichten op het gebied van milieu, mobiliteit en wet en regelgeving op het gebied van elektrische rijden en transport.
Dat dit ook een impact heeft en krijgt op de watersport branche kunnen we op één hand wel uittellen, en dat betekend voor u als watersporter dat u voor een belangrijke keuze staat.
Een keuze die een logisch gevolg is, maar waarop de Branche en ook de Branche organisaties nog volledig niet op zijn voorbereid.
Een boot gaat immers minimaal zo'n 25 jaar mee en dat geldt voor de geïnstalleerde dieselmotor vaak ook. We kunnen dus wel aannemen dat dit voor nieuw aan te schaffen boten of bij her-motorisering niet meer zal op gaan!
Bij aanschaf een nieuwe boot met enkel een verbrandingsmotor, moet u zich dus nu al afvragen of u graag wilt blijven varen op uw geliefde plas, gracht of meer?
De kans dat u uw nieuwe boot dus binnen afzienbare tijd zult moeten her motoriseren is dan ook zeer reëel aanwezig!
Helaas wordt u nog niet of nauwelijks geholpen in uw besluitvorming, het aanbod van elektrische of hybride boten is gering en nieuwe boten worden jammer genoeg ook niet technisch voorbereid om een eventuele ombouw naar elektrisch of hybride op een later tijdstip eenvoudig mogelijk te maken.
Stelt u bij aanschaf maar eens de vraag:
We stellen zelfs de periode slechts op 7 jaar, en toch zal waarschijnlijk niemand u deze garantie meer willen verlenen.
Dit geeft wel aan hoe alles aan verandering onderhevig is ten aanzien van milieu en regelgeving en daarmee de kijk op elektrische en/of hybride mobiliteit.
Een ander belangrijk fenomeen in de watersport branche is dat de nieuwe generatie watersporters kiezen voor "lusten zonder lasten". Het delen of huren van een boot wordt meer en meer de trend.
Dit betekend dat we graag een dag het water op gaan om te genieten en dat de boot dus ook in het vaargebied moet liggen.
PK's zijn passé en niet meer van belang!
Onderhoudsarm, Comfort, Luxe, Stil, Schoon > Lekker Loungen / Chillen zijn de nieuwe sleutel woorden
voor het nieuwe varen!
Elektriciteit aan boord is inmiddels een minimale vereiste, al is maar voor het laden van je Smart phone, een gekoeld drankje of een heerlijke Nespresso.
Aspecten die ideaal te combineren zijn met elektrisch varen
De watersport zal de aankomende periode dus fors moeten veranderen, en daar zijn drie richtingen in te kiezen:
1= 100% elektrisch (ideaal voor dag recreatie en verhuur)
2= Serie Hybride ( Generator / Batterij pakket en Elektro motor als hoofd aandrijving)
2= Parallel hybride ( Diesel motor als hoofdmotor gecombineerd met een elektrische aandrijving met batterij pakket)
Om emissie loos te kunnen varen zal er dus altijd een batterij pakket moeten worden geïnstalleerd om in de toekomst ook in uw favoriete vaaromgeving te kunnen blijven varen.
Wij zijn dan ook reuze benieuwd hoe bij de aankomende "European Boat of the year 2018" de jury hier invulling aan gaat geven?
Met de “Beast” legt Tesla een nieuwe Bom onder de autobranche. |
China onderzoekt verbod op benzine- en dieselauto’s |
ANWB: De dieselauto gaat verdwijnen uit het straatbeeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
Het gaat met veel geheimzinnigheid gepaard, maar de belofte is er niet minder om. Tesla presenteert in oktober een revolutionaire elektrische vrachtwagen, door CEO Elon Musk ‘Beast’ genoemd. Ook bij concurrent Daimler, moederbedrijf van Mercedes, zitten ze overigens niet stil. „Er is een revolutie gaande in de auto-industrie. Uiteindelijk zullen vijf of zes grote merken overblijven.
|
Steeds meer landen plannen een verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s. Landen als Frankrijk en Groot-Brittannië willen het verbod in 2040 invoeren, andere landen, zoals Noorwegen, zijn ambitieuzer en willen dat in 2025 al doen. Ook China heeft een dergelijk verbod op de agenda staan en onderzoekt momenteel wanneer dat verbod het beste ingevoerd kan worden. |
De dieselauto, geliefd bij de zakelijke rijder, is over z’n hoogtepunt heen. Zoveel staat vast. Want om ze steeds schoner te maken – de Europese Unie verlaagt de uitstootnormen voor auto’s voortdurend – moet er veel geïnvesteerd worden in techniek. En dat is duur, terwijl de elektrische auto steeds goedkoper wordt. |
VW investeert 70 miljard in elektrische auto’s |
Easyjet-en-wright-electric-gaan-elektrisch-passagiers-vliegtuig ontwikkelen. |
ADAC: Duitsers adviseren: koop GEEN diesel meer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
Volkswagen gaat fors investeren in elektrisch rijden. De autofabrikant steekt in totaal maar liefst 70 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische modellen en de bijbehorende batterijen. In 2030 moet van alle modellen een elektrische versie beschikbaar zijn. Om dat te bereiken steekt de Duitse autofabrikant 20 miljard euro in de ontwikkeling van de auto's en nog eens 50 miljard euro in de benodigde batterijen, zo maakte topman Matthias Müller bekend. |
LONDEN - EasyJet stapt in de ontwikkeling van een eigen elektrische vliegtuig. Samen met de Amerikaanse partner Wright Electric moet een toestel worden geproduceerd dat binnen twintig jaar op korte vluchten kan worden ingezet. Door accu’s in plaats van brandstof te gebruiken moet het nieuwe vliegtuig een bereik van 542 kilometer hebben, genoeg om veel Europese routes te vliegen.
|
De dieselpaniek in Duitsland heeft meerdere oorzaken. In de eerste plaats is er nog steeds de nasleep van Dieselgate. Daarnaast is de waardevastheid van tweedehands dieselauto’s bij onze oosterbuurtjes vrij onzeker, wat voor veel kopers van nieuwe auto’s reden is om zelfontbranders te laten staan. Tot slot kennen vrijwel alle grote Duitse steden intussen milieuzones die verboden zijn voor oudere diesels. Het zou zomaar kunnen dat diesels van nu over een paar jaar al niet meer in die zones worden toegelaten. |
In 2030 moeten alle OV-bussen in Nederland volledig elektrisch zijn! |
Afstands record elektrische bus |
Stofzuigerfabrikant Dyson pompt 2,2 miljard euro in elektrisch rijden |
![]() |
![]() |
![]() |
Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) tekende vandaag een overeenkomst met alle vervoerspartijen waarin is afgesproken dat er snel meer bussen op elektriciteit en waterstof komen in het openbaar vervoer. |
Proterra heeft met zijn elektrische bus, de Catalyst E2, een afstand afgelegd van 1.772 km op een enkele acculading; volgens het Amerikaanse bedrijf een wereldrecord! |
Dyson is vooral bekend van de stofzuigers zonder stofzuigerzak, maar het Britse bedrijf heeft meer ambities. Het wil een elektrische auto bouwen en investeert daar in totaal 2 miljard pond in (omgerekend 2,2 miljard euro). |
In de watersport wordt er tot op de dag van vandaag nog vaak op een heel andere wijze gecommuniceert, en lijkt het wel of deze signalen door producenten volledig worden genegeerd, of is het onmacht?
![]() |
![]() |
|
Diesel Buitenboord aandrijving (Geen filter geen Katalysator geen Ad Bleu) |
Deze Producent vraagt of we ze gemist hebben op de Monaco Boat Show 2017 d.m.v een promotie filmpje voor de boot op You tube en Face book?
De rechter in Leipzig heeft ingestemd met een dieselverbod in twee grote Duitse steden, Stuttgart en Düsseldorf. Dat is goed nieuws voor de inwoners van deze steden, waar de luchtkwaliteit al jarenlang niet voldoet aan de Europese normen, door de uitstoot van dieselmotoren.
De verwachting is dat andere Duitse steden nu ook zo'n verbod gaan invoeren, maar ook Rome en Parijs worden al genoemd.
Donkere wolken pakken zich samen boven de dieselmotor.
Fabrikanten en consumenten nemen er afscheid van en ook steden weren dieselauto’s steeds vaker uit hun binnenstad.
Op Autotrack, een zoek- en vergelijkingssite voor occasions, is duidelijk te zien hoe de belangstelling afneemt. In het eerste kwartaal van dit jaar stonden daar 18,7 procent minder diesels online in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Intussen schrappen ook steeds meer fabrikanten, zoals Toyota, Fiat en Porsche, dieselversies uit hun aanbod. BMW probeert de boel nog te sussen met de belofte dat klanten rondom steden die diesels gaan weren gratis kunnen omschakelen naar benzineauto’s. En Volkswagen-dealers voelen zich genoodzaakt te werken met vaste inruilprijzen na zoveel jaar.
Europa moet uiterlijk in 2040, maar het liefst al binnen 12 jaar, volledig kappen met de verbrandingsmotor. Steden en lidstaten zouden auto's met een diesel- of benzinemotor helemaal niet meer toe moeten laten.
Wie vijftien jaar geleden het einde van de diesel- of benzinemotor had aangekondigd was voor gek verklaard!